Flicka och pojke tittar på en mobil

Leverera 3D-modell


Lektionsbeskrivning

  • Syfte: att eleverna fördjupar sina 3D-kunskaper genom att följa tutorials på elevportalen, men även att de tränar sig på att söka information om materialval och konstruktion online och i böcker.
  • Mål: att utveckla klart 3D-modellerna samt förbereda research och annat material för att kunna göra pitchfilmen.

Detta avsnitt motsvarar Leverera 3D-modell i elevportalen. Vi rekommenderar att lägga minst två lektioner till på detta moment, då det är här eleverna utvecklar projektet i detalj.

Flicka äter vegetarisk hamburgare

Jobba vidare

Dessa lektioner är främst till för att fortsätta på arbetet som eleverna påbörjade förra gången. Börja lektionen med att grupperna samlas i cirka fem minuter. Följande förslag på lektionsstart finns även i elevportalen:

  • Sätt er i era grupper och gå laget runt.
  • Berätta för de andra vad du gjorde förra gången.
  • Fundera på vad ni behöver hinna med idag för att göra klart.
  • Se till att det ni tar fram är samspelt. Till exempel kanske materialexperten har tankar kring hur 3D-modellen ska se ut och researchern kanske behöver info från de andra två för att göra presentationen.

Denna lektion kan upprepas fler gånger om tid finns, så att eleverna hinner göra ett mer gediget arbete.

Alla elever kan följa instruktionsfilmerna i 3D-modellering även om en eller två i gruppen är de som tar fram prototypen i 3D.

Extramaterial: BILD OCH SLÖJD

Minst 1 lektion

Jobba vidare på bilden eller slöjden i 3D. Låt eleverna skapa en fysisk prototyp av sin digitala modell, eller ge dem tid att förbättra din 3D-modells estetiska kvaliteter. Förslag på hur detta kan göras i framförallt Blender finns under elevportalen: Leverera 3D-modell.

Nästa lektion

Flicka rör en lampa och funderar

Leverera mera

I den här lektionen ska eleverna jobba fram ett manus för den korta pitchfilmen som sedan ska skickas in till kval tillsammans med 3D modellen.
Gå till lektion 6