Arbetsroller
Det är bra om alla gruppmedlemmar tar ansvar för en egen del av projektet. Alla kan fortsätta lära sig 3D-modellering, men beroende på hur många datorer eller surfplattor ni har tillgång till så kan en till två personer fokusera mer på att utveckla prototypen i 3D, medan de andra gruppmedlemmarna gör research och utvecklar konstruktionen. I pdfen nedan finner du beskrivningar på ansvarsområden. Du som lärare kan självklart lägga till eller ta bort ansvarsområden utifrån gruppernas förutsättningar och kursplanen, så länge eleverna kan leverera en 3D-modell och en pitchfilm.
1. 3D-modellerering
För att utveckla er prototyp ytterligare så behöver ni såklart visualisera den! Fortsätt skapa i Blender eller Tinkercad enligt instruktionerna i nästa avsnitt, Utveckla 3D-modell:
-
- Gör själva modellen i 3D genom att följa instruktionerna här i webbportalen.
- En eller flera personer kan dela upp arbetet eller jobba tillsammans på samma modell vid en dator/surfplatta.
2. Research
Er prototyp kan vara hur fantasifull som helst, men för att kunna marknadsföra den så behöver ni fundera kring prototypens syfte och användningsområden. Designers och ingenjörer gör ofta research för att ta reda på hur de kan få en produkt att bli så framgångsrik som möjligt. Här följer några förslag på hur ni kan göra research:
-
- Läs på om teknologin kring det valda problemet, hittar liknande samtida eller historiska produkter och funderar på hur det skulle kunna funka i framtiden.
- Bygg upp en bakgrundshistoria kring prototypen som kan användas till pitchfilmen och presentation i klassrummet. Fundera kring:
– Vem är målgruppen för produkten?
– Utifrån workshoppen på förra lektionen, fundera kring vilka delar av problemet som är lösta av produkten och vad som kvarstår.
– Om en reklambyrå skulle göra en reklam för produkten, hur skulle de sälja in den?
- Intervjua en familjemedlem, klasskamrat eller annan person om hur den skulle uppleva att leva i scenariot och vad den tycker om prototypen.
3. Konstruktion
För att prototypen ska kunna bli verklighet krävs inte bara en 3D-modell utan också efterforskningar kring konstruktion och materialval:
-
- Fundera på konstruktionen. Hur blir den så hållbar och lättanvänd som möjligt?
- Bygg eventuellt en fysisk prototyp i kartong eller annat material om tid finns.
- Ta reda på vilket/vilka material som är lämpligt för massproduktion av prototypen gällande drag- och tryckhållfasthet, hårdhet och elasticitet. Efterforska olika nutida material som plast, trä, kolfiber och metall men fundera gärna även över framtidsmaterial så som nanomaterial, kevlar och grafen. Vilka material finns på månen, i asteroidbältet och på Mars som vi kanske utvinner 2074?
Navigera eleverna till rollbeskrivningarna och låt dem tyst reflektera över vilken de helst skulle vilja ha. Låt dem sen skriva rollen på ett papper och sätta i pannan samtidigt, så att alla ser varandras roller. Om flera vill ha samma roll så får de prata om hur de kan dela upp ansvaret. Det viktigaste är att en 3D-modell och pitch film produceras samt att eleverna dokumenterar arbetet under processen. Alternativt kan alla hålla på med 3D-modellering och antingen dela upp prototypen i olika delar, eller ta vid på varandras arbete och rotera de andra rollerna.
Obs! Tänk på kriterierna för att kvala till domen. Om de gör varsin prototyp så måste de välja en att skicka in i slutet. Om de modellerar olika delar av samma så måste de sätta ihop dem till en enda fil att skicka in.
Avsluta lektionen med att eleverna dokumenterar sitt arbete med bild och text i loggboken.
Till nästa lektion
Om möjlighet finns för eleverna att jobba vidare med 3D-modellering mellan lektionerna så kan de med fördel göra det. Fler tutorials finns i nästa steg i elevportalen.