Året är 2074. Mänskligheten började kolonisera rymden för flera decennier sen, och det är vardag för många att åka ut till asteroider och jobba i gruvor eller utvinna energi från månen. Fossila bränslen på jorden är ett minne blott. En stad har uppstått på planeten Mars, där människor måste anpassa sig till en tredjedels gravitation jämfört med jorden och där sandstormar viner utanför marshusen. Superrika åker på rymdresor och tittar på sport som utförs i tyngdlöshet. Men allt är inte frid och fröjd.
I tre olika spår kommer du att få utforska tre personers liv och utmaningar som de möter. Utifrån de historierna kommer du och din grupp generera prototyper som belyser problem istället för att bara lösa dem, så kallad spekulativ design.
Påbörja en loggbok
Det är superviktigt att dokumentera allt ert arbete under projektet. Alla ska föra en egen loggbok och du kommer bli påmind under projektets gång när du ska anteckna något i den! Din lärare ger dig instruktioner om hur du för logg.
Jobba i grupp
Er lärare delar upp er i grupper som ni kommer att jobba i under hela projektet. Det kommer att vara möjligt att jobba ganska mycket på egen hand ändå, om du föredrar det. Ni kommer få en övning från läraren för att ni ska komma igång att samarbeta.