Flicka bollar en basketboll

Välj spår

Hoppas ni läst igenom de tre spåren i scenariot ordentligt, för nu är det dags att välja! Inför omröstning ska ni tyst reflektera över valen nedan.

Utifrån det spår ni väljer i gruppen så tilldelas ni ett av tre teman enligt bilden till vänster. Temat avgör vilken miljö ni ska 3D-modellera utifrån:

  1. Delar av eller en hel rymdfarkost.
  2. Människa – modellera ett klädesplagg eller bärbar tech, alternativt miljön inne i rymdfarkosten.
  3. Delar av eller en hel marsbyggnad.

OBS! Ni ska ännu inte börja tänka ut vad ni ska modellera, men om ni får bra idéer så skriv ner dem till nästa lektion.

Rösta om spåren

Skriv siffran på ert valda spår (1, 2 eller 3) på varsin lapp och lägg i en skål eller liknande. Välj en person som läser alla lappar. Spåret med flest röster vinner!

Skriv ner ert valda tema (Långa resor, Smarta kläder eller Matförsörjning) i er loggbok.

Problemställningar

Läs igenom problemformuleringarna för ert valda spår:

Spår 1:
Den oändliga rymdresan

  • Existentiell ångest: Passagerarna lever med vetskapen att de ska leva ut sina liv på rymdskeppet utan att få uppleva destinationen.
  • Brist på underhållning: Varje dag är densamma på rymdskeppet och underhållningen har låg variation.
  • Hemlängtan: Besättningen har lämnat sina familjer och vänner bakom sig och kommer aldrig återvända till jorden.

Spår 2:
Fast på femton kvadrat

  • Trångboddhet: Rymdresenärerna bor väldigt trångt och har svårt att få tid för sig själva.
  • Otillförlitlig information: Det verkar svårt, om inte omöjligt, att veta vilken information som är sann gällande Mars.
  • Övervakning: Rymdskeppet är lyhört och allt övervakas av en AI som kan dela privat information med andra ombord.

Spår 3:
Pumphaveri i Ares One

  • Näringsbrist: Kosten är enformig och saknar vissa näringsämnen.
  • Arbetsbelastning: Det är långa och monotona arbetspass på odlingarna.
  • Energiförsörjning: Mars har mindre solljus än jorden och kan uppleva längre perioder av mörker under vintermånaderna, vilket gör energiförsörjningen utmanande.
Pojke med blå-vita kläder tittar in i kameran

Reflektion

Reflektera individuellt över problemformuleringarna från ditt valda spår. Skriv dina tankar i loggboken:

  • Vad säger detta problem om världen som det existerar i?
  • Hur skiljer det sig från världen vi lever i nu och vad är likt?
  • Finns det fler problem i berättelsen som inte beskrivs av dessa tre problemformuleringar?

Vänd dig nu till en gruppmedlem och diskutera i par eller grupper om tre vad ni kommit fram till.

Ny omröstning

Utifrån era reflektioner ska ni nu rösta en gång till, men den här gången på vilken problemformulering som ni vill jobba vidare med. Ni kan välja en av de färdiga formuleringarna eller lägga fram egna för gruppen. Rösta på samma sätt som ni gjorde för att välja spår, eller lotta om ni inte har någon stark åsikt i gruppen. Anteckna även detta val.

Prototypgenerering

Nu är det dags att börja generera idéer på hur ni kan belysa ert valda problem! Läraren kommer att ge er en workshopmall att följa. Ni ska tillsammans generera en knasig, absurd eller dystopisk prototyp.

Dessa förhållningsregler gäller under workshoppen:

  • Alla i gruppen ska få komma till tals. Avbryt inte varandra och se till att alla pratar.
  • Inga idéer är dåliga. Ordet ”nej” finns inte, vi skriver ner allas förslag.
  • Ha kul tillsammans!