Pojke lägger på en keps

Utveckla prototyp


Introduktion till 3D-modellering

Att lära sig 3D-modellering öppnar dörren till en mångfald av möjligheter, från att skapa realistiska produktprototyper och visualiseringar till att skapa och designa imponerande spel och animerade filmer.

Innan vi fördjupar oss genom instruktionsfilmerna är det viktigt att förstå grunderna i 3D-modellering. På en grundläggande nivå handlar det om att skapa virtuella tredimensionella objekt på en datorskärm. Det kan vara allt från ett enkelt vardagsföremål som en kopp till avancerade karaktärer och komplexa miljöer.

I denna resa kommer instruktionsfilmerna fungera som din guide, och de kommer att hjälpa dig att lära dig verktygen och teknikerna som behövs för att skapa imponerande 3D-modeller. Snart kommer du att kunna forma och manipulera digitala objekt med precision! Så sätt på dig din digitala skaparhatt och låt oss dyka in i världen av 3D-modellering tillsammans!

Beroende på om du använder en PC, Chromebook eller surfplatta så ska du välja mellan programmen Blender eller Tinkercad. Din lärare berättar vilket program ni ska välja och hur ni ska öppna det. Sedan är det bara att sätta igång att titta på instruktionsfilmerna nedan.

Introduktion till Tinkercad

Lär dig grunderna till Tinkercad för att 3D-modellera i webbläsaren på till exempel en Chromebook eller surfplatta.

Introduktion till Blender

Lär dig grunderna till Tinkercad för att 3D-modellera i Windows.

Ansvarsområden

Nu ska ni välja hur arbetet fördelas i gruppen. Alla kan fortsätta lära sig 3D-modellering, men beroende på hur många datorer eller surfplattor ni har tillgång till så kan en till två personer fokusera mer på att utveckla prototypen i 3D, medan de andra gruppmedlemmarna gör research och utvecklar konstruktionen enligt nedan beskrivning:

  1.  3D-modellerering: För att utveckla er prototyp ytterligare så behöver ni såklart visualisera den! Fortsätt skapa i Blender eller Tinkercad enligt instruktionerna i nästa avsnitt, Utveckla 3D-modell:
    • Gör själva modellen i 3D genom att följa instruktionerna här i webbportalen.
    • En eller flera personer kan dela upp arbetet eller jobba tillsammans på samma modell vid en dator/surfplatta.
  2. Research: Er prototyp kan vara hur fantasifull som helst, men för att kunna marknadsföra den så behöver ni fundera kring prototypens syfte och användningsområden. Designers och ingenjörer gör ofta research för att ta reda på hur de kan få en produkt att bli så framgångsrik som möjligt. Här följer några förslag på hur ni kan göra research:
    • Läs på om teknologin kring det valda problemet, hittar liknande samtida eller historiska produkter och funderar på hur det skulle kunna funka i framtiden.
    • Bygg upp en bakgrundshistoria kring prototypen som kan användas till pitchfilmen och presentation i klassrummet. Fundera kring:
      – Vem är målgruppen för produkten?
      – Utifrån workshoppen på förra lektionen, fundera kring vilka delar av problemet som är lösta av produkten och vad som kvarstår.
      – Om en reklambyrå skulle göra en reklam för produkten, hur skulle de sälja in den?
    • Intervjua en familjemedlem, klasskamrat eller annan person om hur den skulle uppleva att leva i scenariot och vad den tycker om prototypen.
  3. Konstruktion: För att prototypen ska kunna bli verklighet krävs inte bara en 3D-modell utan också efterforskningar kring konstruktion och materialval:
    • Fundera på konstruktionen. Hur blir den så hållbar och lättanvänd som möjligt?
    • Bygg eventuellt en fysisk prototyp i kartong eller annat material om tid finns.
    • Ta reda på vilket/vilka material som är lämpligt för massproduktion av prototypen gällande drag- och tryckhållfasthet, hårdhet och elasticitet. Efterforska olika nutida material som plast, trä, kolfiber och metall men fundera gärna även över framtidsmaterial så som nanomaterial, kevlar och grafen. Vilka material finns på månen, i asteroidbältet och på Mars som vi kanske utvinner 2074?

Följ lärarens instruktioner för att dela upp ansvaret för de olika delarna. Oavsett vad ni jobbar med så kommer ert arbete att spela roll för projektets slutresultat!