Lär dig mer om Blender


Nu är det dags att lära sig mer om Blender! Du kan titta på instruktionsfilmerna i din egen takt, pausa och hoppa bakåt eller framåt när du behöver det. Hela spellistan med YouTube-filmer finner du också här.

Blender del 1- Introduktion

Blender del 2 - Objekt och format

Blender del 3 - Edit mode och modifiers

Blender del 4 - Material, ljus och shaders

Spara ner din modell i rätt format

Här är några enkla steg för hur du sparar ner er 3D-prototyp i rätt format att skicka in till oss för att kvala till Wisdome!
Steg 1:
Öppna din 3D modell

Steg 2:
Om du klickar på File > Export > glTF2.0 öppnas fönstret för att spara, där du kan välja exportmapp och namnet på glb-filen som ska sparas. I den högra kolumnen hittar vi alla exportinställningar. Låt oss gå och se de viktigaste.

Steg 3:
Från formatmenyn kan du välja vilken typ av fil som ska genereras, se till att glTF binary (.glb) är markerad

Steg 4:
”Limit to” avsnittet innehåller filter för att utesluta objekt, det vill säga bara de objekt som uppfyller alla aktiva egenskaper kommer att exporteras. Om inget filter är aktivt kommer alla objekt att exporteras.

a) “Selected objects”: endast för närvarande valda objekt
b) ”Visible objects”: endast objekt synliga i “viewport”
c) “Renderable Objects”: endast objekt synliga i renderingen
d)“Active collection”: endast objekt som ingår i den senast valda samlingen i “outlinern”

Steg 5:
Sist men inte minst så välj Export glTF2.0 nere till höger