Flicka som fixar sitt hår

Lektionsbeskrivning

Syfte och mål: att informera, inspirera och teambuilda.

Under denna lektion ska du introducera projektet till eleverna:

  • Introducera projektet i sin helhet
  • Låt eleverna upptäcka webbplatsen
  • Sätt er in i scenariot tillsammans
  • Introducera loggboken
  • Dela upp eleverna i grupper
  • Gör uppvärmningsövning och kom på gruppnamn

Alla lektioner har motsvarande material på elevportalen som vi rekommenderar att du kollar igenom inför varje lektion. Denna första lektion motsvarar elevsidorna Introduktion och första steget i elevprojektet: Utforska scenario.

Flicka bollar en basketboll

Intro till projektet

Nu är det dags att introducera eleverna med övergripande info om projektets upplägg, längd och syfte samt om avslutet med kvalet till Wisdome. Börja med att titta på filmen nedan för att sätta tonen! Berätta sedan om Tänk tech och ge information om projektets längd och storlek. Här kan du också väva in hur projektet vägs in i betygsbedömningen. Du kan också visa ett videoklipp som introducerar OpenSpace, mjukvaran de kommer få se i Wisdome om de kvalar dit.

Upptäck webbplatsen tillsammans

Eleverna kommer jobba med projektet via webbplatsen, precis som du. Guida eleverna till elevportalen. Se till att själv få koll på den innan första lektionen. Navigera eleverna enligt följande steg:

  1. Eleverna ska börja med att klicka sig in på Introduktion och läsa texten där.
  2. Sedan ska de klicka sig vidare till Utforska scenariot. Där presenteras ett framtida scenario där människan börjat kolonisera rymden.
  3. I slutet av lektionen (eller som hemuppgift) ska de läsa de tre spåren i deras egen takt. Dessa beskrivs genom skönlitterära korta texter och illustrationer. Det finns även ett spellista med scifi-låtar att lyssna på medan de läser.

Påbörja loggbok

Ett sätt för dig som lärare att få koll på elevernas arbete, samt för eleverna att lära sig att dokumentera det de gör, är att introducera en loggbok. Välj själv om de ska föra loggbok digitalt, på papper eller om det är valfritt. Varje elev skriver individuellt. Såklart kan du som lärare införa fler dokumentationsmoment och skapa hemuppgifter som inte nämns i lektionsplanerna.

Pojke med blå-vita kläder tittar in i kameran

Dela upp eleverna i grupper

Under projektets gång ska eleverna jobba i grupp. Det är upp till dig som lärare hur grupperna delas upp. Be eleverna sätta sig i grupperna inför nästa steg. De ska nu börja jobba tillsammans. Om någon elev starkt föredrar att arbeta ensam så går det att anpassa projektet till det. Medlemmarna i grupperna kan också jobba ganska mycket på egen hand, eller göra allt tillsammans om de vill.

Nedan finns två övningar: Generera gruppnamn och Protobot. Syftet med de övningarna är primärt att ha kul och känna samhörighet i gruppen, samt att komma i gång med idégenereringsprocessen. Du kan välja att göra en av dem som uppvärmningsövningar för grupperna, eller båda om tid finns. Om eleverna inte genererar gruppnamnet genom övningen så kan de helt enkelt komma överens om ett.

Visa gärna beskrivningen för den övning du valt nedan på helskärm inför klassen så att de kan följa instruktionerna när du går igenom dem.

Uppvärmningsövning 1: Generera ett gruppnamn

Material: Papperslappar, 10/elev, och pennor. 
Jobba gruppvis. 

Generera ett gruppnamn

Material: pennor och 5 papperslappar/elev.

Gruppnamnet kommer att bestå av två ord, till exempel Magiska disktrasan. Ni ska nu generera ord för att skapa ett gruppnamn på slump!

  • Sitt i er grupp.
  • Skriv ner adjektiv på fem lappar var, till exempel snygg, flygande, magnifik.
  • Lägg lapparna i en hög och blanda.
  • Skriv nu yrken som kan finnas i framtidsscenariot på fem nya lappar, till exempel rymdresenär, hårfrisör, innovatör.
  • Lägg yrkena i en annan hög och blanda.
  • Dra nu en lapp ur högen med beskrivande ord och en ur yrkeshögen.
  • Lägg dem bredvid varandra så att de bildar ett namn, till exempel ”flygande hårfrisören”.
  • Fortsätt dra lappar tills ni hittat er favoritkombination!

Obs! Namnet är mest på skoj och avgör inte hur grupparbetet går.

Uppvärmningsövning 2: Protobot

Material: papper eller ritblock och pennor.

Webbplatsen är på engelska men resten av workshoppen kan göras på svenska.

  • Varje grupp väljer en lekledare som går till Protobots hemsida.
  • Bara lekledaren får titta på datorskärmen. Lekledaren trycker på ”randomize” tills de får upp en idé som de vill ge till sin grupp.
  • Alla grupper har totalt 5 minuter på sig att skissa på en design som matchar idén.
  • I slutet kan grupperna visa sina idéer för varandra eller sätta upp dem på väggen med en kort beskrivning.
  • Skratt är tillåtet, det är meningen att det ska bli absurt!
Flicka tar ett glas saft medan en pojke äter popcorn

Till nästa lektion

Grupperna ska nu sätta sig in i de tre spåren i elevportalen ordentligt till nästa gång. Skriv ut dem (tryck ctrl+p när du är på sidan) eller ge eleverna möjlighet att läsa dem online på fritiden. I början av lektion 2 ska gruppmedlemmarna komma överens om vilket spår de ska jobba med. Eleverna får även en uppmaning att anteckna sina tankar kring huvudpersonernas liv i loggboken.

Mer om scenariot

Den skönlitterära vinkeln i de tre spåren ger projektet ett tydligt sci fi-grepp, något som prövats med framgång i stora forskningsprojekt såsom Radical Ocean Futures, där ett team på Stockholm Resilience center undersöker fiskeindustrins och det marina livets framtid i ett påhittat, framtida scenario. Ett skönlitterärt, framtida grepp öppnar upp för nya tankar, utan press på att passa in i nuet eller att generera produkter anpassade till dagens marknad. Om du som lärare är sugen på att läsa mer om Spekulativ och kritisk design tipsar vi om boken Speculative everything: design, fiction and social dreaming av Dunne och Raby från 2013. Författarna myntade begreppet ”spekulativ design” på 90-talet och är därmed ikoner inom fältet. Innovationsmyndigheten Vinnova jobbar också med spekulativ design för att undersöka möjliga framtider. De beskriver metoden och ger exempel på övningar för vuxna på sin webbplats vinnova.se.

Extramaterial: Svenska

Minst en lektion per moment.

Analysera science fiction

Syfte och mål: att börja få en uppfattning om hur science fiction-författare designar sina världar för att belysa specifika teknologiska och samhälleliga utmaningar. Att öka förståelsen för vad spekulativ design kan vara.

Nedan finner du två olika uppgifter i pdf-format som du kan använda för att låta eleverna analysera science fiction-romaner och filmer/serier. Välj själv om du vill använda en eller båda övningarna och om eleverna ska arbeta i grupp eller individuellt.

Den första övningen, Reflektera över science fiction, presenterar två nutida exempel på spekulativ design i science fiction. Den första är ungdomsromanen Hungerspelen och det andra är ett avsnitt från den dystopiska tech-serien Black Mirror. Om du vill kan du låta eleverna se en YouTube-video för att bättre förstå scenariot i avsnittet. Klippet är en scen där huvudpersonen Lacie får ett sammanbrott som påverkar hennes samhällsbetyg negativt. Skriv ut pdf:en nedan och dela ut till eleverna som underlag eller låt dem läsa digitalt. Eleverna kan anteckna sina reflektioner enligt dina instruktioner.

PDF: Reflektera över science fiction

I den andra övningen, Kartläggning Spekulativ design, introduceras eleverna till nio science fiction-exempel där designen av en produkt, tjänst eller av hela samhällen påverkar människors liv mer eller mindre drastiskt. Elevernas uppgift är att på egen hand eller i par kategorisera exemplen i tabellen på sida 3. Vilket problem adresserar produkten/tjänsten och vilken teknologi används? Skriv ut pdf:en nedan och ge till eleverna.

PDF: Kartläggning spekulativ design

Karaktärs- och narrativanalys

Syfte: karaktärsbyggande och -fördjupning.

Mål: att använda personan och storyboarden som grund för att skriva en egen berättelse, alternativt att förstå hur olika personer jobbar med personor för att kartlägga en målgrupps behov och önskningar. Detta blir hjälpsamt när eleverna ska börja idégenerera prototyper i nästa steg.

Låt eleverna göra en karaktärsanalys av huvudpersonen i ett av de tre spåren i scenariot eller skriva en novell om en egen karaktär som skulle kunna leva i framtidsscenariot.
Skriv ut mallen nedan och låt eleverna analysera huvudpersonen och narrativet i en av novellerna genom att fylla i mallen. Om de ska skriva en egen novell kan de använda mallen för att skapa en egen karaktär och story att utgå ifrån innan de börjar skriva.

PDF: Persona + Storyboard

Vidare läsning för lärare: How to use personas in design thinking.

Fler exempel på passande science fiction

Introducera eleverna till fler scifi-historier och analysera dem, till exempel genom att läsa en bok eller titta på en film. Här är några exempel på lämpliga böcker och filmer:

  • Ensam på Mars (The Martian) – av Andy Weir, som filmatiserades 2015 med Matt Damon i huvudrollen.
  • Dune – Frank Herbert. Första delen av en ny filmtriologi kom ut 2021, baserad på den kultförklarade bokserien med samma namn.
  • Mörkrets vänstra hand – Ursula K. LeGuin, en av världens kändaste scifi-författare.
  • De obesuttna – Ursula K. LeGuin.
  • Berättelser om ditt liv – Ted Chiang. Titelnovellen ”Berättelsen om ditt liv” filmatiserades 2016 som Arrival med Amy Adams i huvudrollen.
  • Ett veck i tiden – Madeleine L’Engle. Kultförklarad ungdomsroman.
  • Dödens märken – Veronica Roth. Star Wars kombinerat med Romeo och Julia, enligt tidningen Kulturen.

Nästa lektion

Flicka bollar en basketboll

Definiera problem

Under denna lektion ska eleverna välja ett av de tre spåren som finns i scenariot. De ska också välja en problemställning utifrån sitt spår och börja generera en prototypidé.
Gå till lektion 2