Flicka bollar en basketboll

Lektionsbeskrivning

Syfte: att eleverna på ett intuitivt sätt får en grundläggande förståelse för hur de kan jobba med spekulativ design för att generera produktidéer i framtidsscenariot.

Mål: att eleverna valt vilket spår de ska jobba med och har kommit fram till en prototypidé att jobba vidare med.

Under denna lektion ska eleverna välja ett av de tre spåren som finns i scenariot. De ska också välja en problemställning utifrån sitt spår och börja generera en prototypidé.

Denna lektion motsvarar steg 2: Definiera problem i elevportalen.

Omröstning: Välj spår

När eleverna har satt sig in i de tre spåren så ska de rösta om vilket de ska välja som grupp. Nedan hittar du spåren med sina problemställningar i pdf-format att visa för eleverna. Den finns också som bild på elevportalen.

PDF: Välj spår

Alla i gruppen får skriva sitt val på en lapp och lägga i en skål eller burk. En person drar sen lapparna och läser upp valen. Om det blir lika mellan två val så lottas vinnaren fram genom att till exempel kasta mynt eller gömma två föremål, som representerar varsitt spår, i händerna bakom ryggen. De ska sen skriva ner sitt valda spår i loggboken.

OBS! Om ni har Chromebooks eller surfplattor så är det inte lämpligt att välja Kläder/Människa som tema och miljö. Om eleverna väljer det spåret så kan de modellera en del av en rymdfarkost istället, likt spår 1.

Exempel på problem i de tre spåren

Detta moment ska få eleverna att börja reflektera över världen de undersöker och vad som är likt respektive olikt vår nuvarande värld. Detta kommer sedan ligga till grund för elevernas idégenerering av prototyper.

I pdfen nedan finns färdiga exempel på problemställningar kopplade till de tre spåren (de finns även som text på elevportalen). Låt eleverna läsa tyst från sitt valda spår. De ska sedan följa instruktionerna för att reflektera individuellt i loggboken och sedan muntligt med varandra.

PDF: problemformuleringar

Tips! Detta kan också passa in på SO-lektionen om tid finns att fortsätta prata om mänskliga rättigheter och FN:s globala mål där.

Workshop: Prototypgenerering

Nu händer det grejer! Eleverna ska generera fram sin prototyp som de sedan ska 3D-modellera. Denna workshop grundar sig i spekulativ design och idén är att eleverna ska generera idéer på produkter som belyser ett problem snarare än löser det. Genom att pusha eleverna att tänka ut knasiga, absurda och dåliga lösningar så lurar vi hjärnan att tänka mer fantasifullt och inte fastna i att hitta den snabbaste lösningen på ett problem. Du som lärare är bärande för att eleverna förstår detta och vågar släppa fram kreativiteten och sina mer lekfulla idéer.

Workshoppen grundar sig i en mall som eleverna ska följa, se nedladdningsbar pdf nedan. Gå noggrant igenom workshopmallen på egen hand eller testa att göra workshoppen med kollegor innan, så att du kan handleda eleverna. Skriv sedan ut en mall per grupp i A3-format med dubbelsidig utskrift.

Workshop Prototypgenerering

Total tid: 20–30 minuter.
Förberedelse: Skriv ut workshopmallen, en per grupp.
Övrigt material: Pennor i olika färger. Lättlera, modellera eller annat material att göra en snabb modell av, till exempel glasspinnar och häftmassa.

Börja med att förklara för klassen att de inte ska komma på den “bästa” idén, utan tänka utanför boxen och våga säga dåliga, knasiga eller absurda idéer. Ordet “nej” finns inte under den här workshoppen, utan nu ska vi säga ja till allas idéer!

Flicka äter vegetarisk hamburgare

Workshopupplägg

Eleverna ska fylla i mallen tillsammans, steg för steg:

  1. På sida 1 handleds eleverna genom idégenereringsprocessen. Tajma cirka 10-15 minuter. Gå runt och hjälp grupperna att komma framåt. Kanske behöver de hjälp med att konkretisera idéerna.
  2. Sedan ska de vända blad och fylla i sin presentation samt göra en skiss och modell på sida 2, cirka 5-10 minuter.

Se till att hålla det lätt och lekfullt, kanske med lite musik i bakgrunden eller möjlighet att jobba i grupprum för de som vill. När eleverna fyllt i båda sidor och byggt sina modeller så kan ni välja att antingen låta grupperna presentera sina prototyper inför klassen eller låta alla gå runt och titta på de andra gruppernas idéer.

 

Flicka knyter skor

Extramaterial: BILD

1–2 lektioner. 

Konceptualisering och skiss

Arbeta tillsammans eller individuellt fram en noggrannare skiss. Reflektera över saker som:

  • Materialval
  • Skala och mått
  • Estetiska val (helt funktionell modell eller mer fokus på att det ska se snyggt ut)

Använd bildlektionerna för att skissa på era 3D-objekt, fundera på skala och perspektiv. Undersök olika formspråk. Vilka material skulle se bra ut, ska det vara organiska former eller mer strikta? Ska modellen vara funktionell eller mer estetiskt inriktad?

Nästa lektion

Pojke lägger på en keps

Utveckla prototyp

Nu börjar prototypframtagningen på riktigt. Vi börjar med att sätta oss in i 3D-modellering. Sedan behöver eleverna arbetsroller.
Gå till lektion 3