Workshop: Prototypgenerering
Nu händer det grejer! Eleverna ska generera fram sin prototyp som de sedan ska 3D-modellera. Denna workshop grundar sig i spekulativ design och idén är att eleverna ska generera idéer på produkter som belyser ett problem snarare än löser det. Genom att pusha eleverna att tänka ut knasiga, absurda och dåliga lösningar så lurar vi hjärnan att tänka mer fantasifullt och inte fastna i att hitta den snabbaste lösningen på ett problem. Du som lärare är bärande för att eleverna förstår detta och vågar släppa fram kreativiteten och sina mer lekfulla idéer.
Workshoppen grundar sig i en mall som eleverna ska följa, se nedladdningsbar pdf nedan. Gå noggrant igenom workshopmallen på egen hand eller testa att göra workshoppen med kollegor innan, så att du kan handleda eleverna. Skriv sedan ut en mall per grupp i A3-format med dubbelsidig utskrift.
Workshop Prototypgenerering
Total tid: 20–30 minuter.
Förberedelse: Skriv ut workshopmallen, en per grupp.
Övrigt material: Pennor i olika färger. Lättlera, modellera eller annat material att göra en snabb modell av, till exempel glasspinnar och häftmassa.
Börja med att förklara för klassen att de inte ska komma på den “bästa” idén, utan tänka utanför boxen och våga säga dåliga, knasiga eller absurda idéer. Ordet “nej” finns inte under den här workshoppen, utan nu ska vi säga ja till allas idéer!